Is 10 kilo afvallen jouw doel?

19 april 2021

Posted in Nieuws

Heel veel mensen hebben doelen op het gebied van hun gewicht. Zo zijn er veel mensen voor wie 10 kilo afvallen een doel is. Is dit nu haalbaar? En zo ja, hoe pak je dit dan op de beste manier aan? Natuurlijk is 10 kilo afvallen mogelijk, maar het is wel belangrijk om dit op de juiste manier aan te pakken. Je wilt immers voorkomen dat de verloren kilo’s er na een tijdje net zo hard weer aan zitten, waarna je weer aan het diĆ«ten moet gaan. Je wilt met andere woorden dus het jojo-effect vermijden. Hoe pak je dit nu het beste aan?

10 kilo afvallen zonder honger

Om gewicht kwijt te raken, is het nodig om een dieet te volgen of je eetpatroon aan te passen. Je kunt immers niet zo blijven eten als je nu doet en verwachten dat je toch gewicht verliest. Je kunt op verschillende manieren 10 kilo afvallen, maar de ene manier is meer aan te raden dan de andere. Heel veel mensen die wat kilo’s kwijt willen raken, willen dit het liefst in een zo kort mogelijke tijd. Je komt dan al snel bij een crashdieet uit. Hierbij wordt je calorie-inname zeer sterk beperkt, waardoor 10 kilo afvallen zeker zal lukken. Maar doordat je eigenlijk continu veel minder eet dan je eigenlijk nodig hebt, zul je ook steeds honger hebben. Dit valt natuurlijk wel een tijdje vol te houden, helemaal omdat jij weet wat je doel is. Maar op een gegeven moment wordt de honger je teveel. Je zult dan terugvallen in je oude eetgewoontes en dat betekent ook dat de kilo’s er vrij vlot weer aan zullen komen. Dat wil je natuurlijk absoluut vermijden. Kun je ook 10 kilo afvallen zonder dat je honger moet lijden? Ja, dat kan zeker, namelijk door te kiezen voor een koolhydraatarm dieet.

Koolhydraatarm eten

Wat is nu het voordeel van koolhydraatarm eten en waarom is 10 kilo afvallen hiermee mogelijk zonder hongergevoel? Wat je eerst moet weten, is dat er verschillende koolhydraten bestaan. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. De enkelvoudige tref je aan in producten als:

  • witbrood
  • witte rijst en witte pasta
  • snoep
  • koekjes

Complexe koolhydraten zitten bijvoorbeeld in noten en zaden, peulvruchten, volkoren graanproducten en groente. Wat is nu het verschil? Het grote verschil zit in het effect op de bloedsuikerspiegel. Enkelvoudige koolhydraten geven snel een vol gevoel, maar ze zorgen ook voor enorme schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Daardoor krijg je na het eten ook snel weer honger en ga je al snel weer snacken. Wil je 10 kilo afvallen, dan doe je er daarom goed aan om enkelvoudige koolhydraten uit je menu te schrappen. Ook omdat deze suikers snel als vet in je lichaam opgeslagen worden. Met complexe koolhydraten heb je dit probleem niet, deze geven langzaam hun energie af, waardoor jij je fit blijft voelen en je geen schommelingen in je bloedsuikerspiegel krijgt. Je voelt je langer verzadigd en krijgt niet de neiging om te snoepen en snacken. Wil jij 10 kilo afvallen door middel van een koolhydraatarm dieet? Kijk dan bij Verantwoord-afvallen.nl voor meer informatie hierover!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn